نیازمندی ها
دعوت به همکاری 
پایگاه خبری زندگی سالم از خبرنگاران تخصصی کشوری دعوت به همکاری می نماید. علاقه مندان می توانند با ایمیل info@zendegisalem.ir مکاتبه فرمایند.

 

تاریخ انتشار: 16 شهريور 1392  -   8:30:15 بعدازظهر(PM)
پرینت بگیرید
راه‌اندازی مترو همراه با تخریب کامل مدرسه چهارباغ

زندگی سالم: طبق نظر کارشناسان، راه‌اندازی مترو در اصفهان با تخریب مدرسه چهارباغ همراه است؛ ضمن اینکه تمامی این نکات در حکم دادگاه به شهردار اصفهان تذکر داده شده و وی هیچ توجهی به دستورات و حکم دادگاه ندارد.
به گزارش زندگی سالم، تاریخچه متروی اصفهان از آنجا آغاز می‌شود که پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در پنج کلان شهر کشور در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ طراحی تفضیلی خط شمال جنوب متروی اصفهان به طول ۱۲٫۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۰ آغاز و عملیات اجرایی این خط در سال ۱۳۸۱ آغاز شده ‌است و همچنان ادامه دارد.

این خط از شمال شهر اصفهان شروع شده تا ترمینال مسافربری صفه در جنوب امتداد دارد. عبور مترو در عمق، همراه با حفاری‌ها و تخریب‌های بسیاری در سطح زمین است که تاکنون برخی از آنها از جمله ریزش قسمتی از کاشی‌های مدرسه چهارباغ و قسمتی از پایه‌های سی و سه پل در مدت این چند سال گزارش شده است.
بر اساس قانون و با توجه به اینکه چهارباغ عباسی با شماره ۱۱۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است، انجام هرگونه پروژه عمرانی در حوالی آن، تنها با نظر موافق سازمان میراث فرهنگی کشور میسر است.

در این چند سال هر کدام از مدیران وقت در پست‌ها و سمت‌ها ی گوناگون شهری و کشوری موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را با انجام این طرح اعلام کرده و تصمیماتی نیز اتخاذ کرده‌اند اما همچنان عبور متروی اصفهان از کنار آثار تاریخی اصفهان به حکم خود باقی است اما چه عوارضی در پی دارد را خدا می‌داند و کارشناسانی که هزاره بار گلوی خود را پاره کردند تا به گوش مسئولین برود و هنوز نرفته است.

وکیل پرونده حقوقی متروی اصفهان در این رابطه با بیان اینکه شعبه 5 دادسرای عمومی اصفهان دستور موقت عبور متروی اصفهان را صادر کرده است، در گفتگو با خبرنگار سایت زندگی سالم اظهار کرد: اما متاسفانه شهرداری اصفهان به حکم و دستورات دادگاه هیچ توجهی ندارد و با استدلال فاقد اعتباری اعلام می‌کند که تا کنون 6 میلیارد که متعلق به سه سال پیش است برای مترو هزینه شده است.

وی ادامه داد: مطابق با قانون هشت ماده دادرسی آیین مدنی هیچ مقام رسمی و اداره دولتی نمی‌تواند حکم دادگاه را تغییر دهد و این موجب شرمساری است که شهردار تا این حد قانون شکن و قانونگریز است.
محمد علی دادخواه با این سوال که اگر برای مترو 6 میلیارد هزینه شده پس قیمت مدرسه چهارباغ با این قدمت چه میزانی است؟ افزود: در گذشته دکتر اسفهبد اعلام کرد که اگر مترو از کنار مدرسه چهارباغ عبور کند کاشی‌های این مدرسه بیرون می‌زند و اکنون در مدت دو سال و بدون عبور مترو این اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: اکنون نظر کارشناسان رسمی دادگستری در شعبه 15دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در مورد ریزش کاشی‌های مدرسه چهارباغ موجود است و پرونده این پروژه به طرفیت استاندار اصفهان پا برجا است.

ارتعاشات عبور مترو بر مدرسه چهارباغ به هیچ وجه قابل جلوگیری نیست
این دوستدار میراث طبیعی و فرهنگی کشور با بیان اینکه کارشناسان، عبور مترو را یک تهدید جدی برای مدرسه چهارباغ می‌دانند، بیان کرد: ریزش کاشی‌های مدرسه چهارباغ زمانی که هنوز مترو عبور نکرده یک تهدید است و به طریق اولی تخریب این مدرسه در صورت عبور مترو حتمی است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی علمی برای جلوگیری از ارتعاشات ناشی از عبور مترو بر مدرسه چهارباغ وجود ندارد، تاکید کرد: با بررسی‌هایی که استادان دانشگاه علم و صنعت انجام دادند در آخرین نظریه خود اعلام کردند که می‌توان میزان ارتعاشات را کاهش داد اما هیچ صحبتی مبنی بر اینکه به طور کامل جلوی ارتعاشات را بگیرند، نکرده‌اند.

دادخواه اضافه کرد: به دلیل اینکه سطح پایه و پی مدرسه چهارباغ بر باتلاق و لجن و ماسه است و خود ماسه ارتعاش‌پذیر و عامل انتقال ارتعاش است، کارشناسان به صراحت عبور مترو را از خیابان چهارباغ را ممنوع کرده‌اند.
وی ادامه داد: اینکه مدرسه چهارباغ را با موزه لوبر مقایسه می‌کنند کار اشتباهی است چرا که موزه لوبر بر پایه‌های سنگی و صخره‌ای قرار گرفته و امکان جلوگیری ارتعاشات برای مدرسه چهارباغ وجود ندارد.

خیابان شمس‌آبادی بهترین گزینه برای عبور مترو بود
این حقوقبان  بین الملل با بیان اینکه پیش از انقلاب عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی توسط فرانسوی‌ها گمانه‌زنی شده بود، اذعان داشت: چنانچه خط مترو از خیابان شمس‌آبادی که جاذبه تجاری و اقتصادی دارد عبور می‌کرد از هر منظری مفید فایده‌تر از خیابان چهارباغی است که بیشتر جنبه تاریخی دارد.

وی تصریح کرد: عبور مترو از خیابان چهارباغ نه تنها به مدرسه چهارباغ و اعتبار و جاذبه‌های این خیابان سه سویه لطمه می‌زند بلکه به کاخ هشت بهشت که خشتی است و در مقابل ارتعاشات مقاوم نیست نیز آسیب می‌رساند.
دادخواه با اشاره به اینکه تمام مردم دنیا برای تماشای مدرسه چهارباغ می‌آیند نه مترو، گفت: آثار تاریخی اصفهان مانند مدرسه چهارباغ و سی و سه پل را فدای مترویی می‌کنیم که در تمام دنیا بهرین آن وجود دارد.

مترو به موزه زیرزمینی تبدیل شود
وی صرف هزینه‌های 6 میلیاردی و بیشتر را برای متروی اصفهان عنوان و یادآور شد: با وجود صرف این هزینه‌ها می‌توان اکنون از متروی اصفهان به عنوان موزه زیرزمینی یا قسمت‌هایی از آن را به عنوان زیرگذر استفاده کرد تا بتوان از آثار تاریخی حفاظت کرد.


اخبار مرتبط:
دیوارهای مدخل ورودی مدرسه چهارباغ تخریب شد
سلب حمایت فرهنگی سازمان ملل از بنای ارزشمند میدان نقش جهان
نماینده میراث فرهنگی خواستار توقف احداث تونل متروی اصفهان شد 
تخت جمشید در حال نابودی است
ادامه تخلفات در جریان احداث تونل متروی اصفهان
امروز؛ دادگاه متروی اصفهان در تهران برگزار شد
وکیل پرونده قضایی متروی اصفهان در آستانه آغاز به کار دادگاه عاملان تخریب آثار میراث فرهنگی اصفهان در تهران، خواستار شد؛ صدور دستور توقف عملیات مترو در اصفهان
مدرسه‌ی چهارباغ با فعالیت مترو پیش از سی‌وسه پل تخریب می‌شود
همه تناقضات مهندس! مدیر عامل مترو:عبور مترو می تواند به سی و سه پل آسیب بزند
عبور کانال مترو سبب آسیب سی‌وسه‌پل شده است
پرونده متروی اصفهان بار دیگر به دادگاه کشیده شد
پيامد عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ؛ سي‌و‌سه پل ترك برداشت
از سوی تشکل های غیر دولتی کشور؛ گشایش پرونده تخلفات مدیران متروی اصفهان در دادسرای تهران
راه بیراهه مدیران شهری در پرونده متروی اصفهان
متروی اصفهان را باید همچون جهان‌نما به سازمان یونسکو کشاند
همایش مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن
لجبازی شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی بر سر متروی اصفهان
احتمال نشست سي و سه پل وجود دارد
عمليات حفاري مترو اصفهان اطراف سي و سه پل باز هم متوقف شد
احتمال نشست خيابان در نزديكي سي و سه پل افزايش يافت
متروی اصفهان در تنگنای سیاست‌زدگی مدیران شهری
شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر

پرینت بگیرید


نام:  
نام خانوادگی :  
پست الکترونیکی:  
آدرس وب  
نظر شما :  

پربیننده ترین ها