نیازمندی ها
دعوت به همکاری 
پایگاه خبری زندگی سالم از خبرنگاران تخصصی کشوری دعوت به همکاری می نماید. علاقه مندان می توانند با ایمیل info@zendegisalem.ir مکاتبه فرمایند.

 

تاریخ انتشار: 1 ارديبهشت 1394  -   9:41:18 بعدازظهر(PM)
پرینت بگیرید

زندگی سالم- هوشنگ زارعی: سالهاست جوانان با سیستم فرسوده و قدیمی استخدام در دستگاه های دولتی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و جالب اینکه تغییر دولت ها هم نتوانسته تغییری در این روند ایجاد کند. یعنی امید بستن به اینکه با شروع یک دولت جدید این سیستم تغییر کند و شرایطی مناسب تر را ایجاد کند بنظر رویای خامی بیش نیست. با هم نگاهی به برخی مشکلات اساسی که گریبانگیر سیستم استخدام دولتی در ایران است، می اندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه در این زمینه عدالت استخدامی رعایت میشود:

الف) سرمایه ی عمر از کف رفته: روند بسیار کند و وحشتناک فرسایشی سیستم استخدام باعث میشود بسیاری از افراد حتی قید پیگیری ادامه روند استخدام را بزنند یا وقتی کسی به هر علتی نیاز به اعتراض به پرونده استخدامی اش داشته باشد در پیچ و خم بوروکراسی اداری آنقدر سر دوانده شود که نه سری برایش بماند نه پایی. در بهترین حالت ممکن شش ماه و گاها تا دو یا سه سال روند استخدامی یک فرد به طول می انجامد. اتفاقی که فقط کسانیکه آنرا تجربه کرده اند می دانند چه شرایط دشواری را برای داوطلب رقم می زند.

ب) سنجش همزمان نیروهای قراردادی با داوطلبان آزاد: از مهم ترین مشکلاتی که گریبان داوطلبان آزاد را میگیرد امتحان و رقابت آنها با نیروهای قراردادی است که شاید مهم ترین ضعف در استخدام نیروی انسانی باشد. داوطلبان آزاد با هزار امید و تلاش، در مراحل آخردررقابت با نیروهای قرادادی که از مزیت های استخدامی نسبت به داوطلبان عادی برخوردارند، عموماً از استخدام باز می مانند و تازه متوجه می شوند که سرمایه مادی و معنوی و هزینه عمر را از کف داده اند، اما بدلیل شرایط دشوار استخدام در ایران و فرصت های محدود کاری به این رقابت ناعادلانه تن می دهند و همچنان بدنبال این هستند که بتوانند از این مسیر به استخدام دربیایند. در تبدیل وضعیت نیروهای قرادادی به پیمانی می بایست حتما تفکیک با داوطلبان آزاد صورت بگیرد تا شرایط یک رقابت تقریباً عادلانه تر فراهم شود.

ج) سرگردان در میان انبوه عنوان رشته ها و گرایش ها: سالهای متمادی است هرچه جوانان فارغ التحصیل داد میزنند خواهشمندیم تکلیف رشته و گرایشات را در استخدام به درستی مشخص کنید، کسی بنظر پاسخگو نیست. عموم آگهی های استخدامی حتی آنهایی که مجری امتحان آنها سازمان سنجش میباشد هم با ابهاماتی در تعریف گرایش و رشته روبرو هستند. دانشگاه ها هم ساز خودشان را میزنند و در موارد متعددی رشته و گرایش را در مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان جابجا مینویسند یا اصلا تفاوتی بین رشته و گرایش ها قائل نمیشوند. و اینچنین میشود که ثبت نام کننده ی از همه جا بیخبر یا در مرحله دریافت کارت آزمون یا در مرحله تطبیق مدارک دچار مشکلات عدیده ای میشود. گسترش آموزش عالی و قانون های مختلف برای دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی-کاربردی، پردیس، غیرانتفاعی و... باعث شده که هرکدام به شیوه ای رشته ها و گرایشات را تقسیم بندی کنند و در نهایت دود آن به چشم داوطلبین آزمون برود.

د) تعریف بومی بودن: مشخص نیست کی قرار است یک تعریف دقیق و مدون از بومی بودن ارائه شود. بسیاری از آگهی های استخدامی با اعمال سلیقه، تعریف از فرد بومی را مصادره به مطلوب میکنند و در بسیاری از موارد این تعاریف باعث ایجاد ناعدالتی بیشتر میشود. بطور مثال در همین استخدامی سراسری اخیر دولت، مندرج در سایت سازمان سنجش یکی از شرایط اشتغال در برخی کدرشته های شهر تهران، تحصیل در شهر تهران ذکر شده است. با این حساب فردیکه در شیراز یا اصفهان و تبریز و... تحصیل کرده است از یکی از مزیت های استخدام باز میماند. بنظر میرسد عدم شفافیت و رعایت دقیق تعاریف قوانین بالادستی، از مهم ترین مشکلاتی است که دست مجری آزمون را برای دخل و تصرف در مفاد آگهی استخدامی باز گذاشته است.

ه) منابع آزمون: در بسیاری از موارد منابع آزمون یکسان و در برگیرنده اطلاعات عمومی و مسائل کلی کتاب های دوره دبیرستان است. این در حالیست که تقریباً قریب به اتفاق آگهی های استخدامی برای مشاغل تخصصی خود، فوق لیسانس و دکترا میخواهند. یعنی فردیکه حداقل بیشتر از هشت یا ده سال از عمرش را با خواندن مطالب تخصصی مرتبط با رشته سپری کرده است دوباره میبایست در آزمونی شرکت کند که منابع اطلاعاتی 10 سال پیش او را آزمایش میکند و بدیهی است در بسیاری از موارد دلزدگی، یاس و حتی نا امیدی نسبت به این شیوه سنجش اطلاعات و حتی فراموشی معلومات عمومی با گذشت سالیان زیاد، میتواند افراد را در یک رقابت نابرابر قرار دهد. البته نگارنده مطلع است که در کنار آزمون عمومی، امتحان تخصصی هم برگزار می گردد اما تمرکز داوطلب بر روی انبوه اطلاعات عمومی که در آینده کاری او اکثر آنها به کارش هم نمی آید، فرسودگی روحی برای داوطلبان ایجاد میکند. داوطلبانیکه به شدت تحت فشارهای روزمره زندگی قرار دارند.

و) ابهام در تعداد نفرات پذیرش شده: در نهایت آنکه طبق یک تصمیم نانوشته ی قدیمی برخی از دستگاه ها حتی حاضر به اعلام تعداد نفرات مورد پذیرش خود هم نیستند. تا جوان ایرانی لااقل بداند تا چه حد قرار است در این رقابت شانس قبولی داشته باشد؟ یا بر سر چه تعداد پست شغلی میبایست رقابت کند. ابهام در این مورد، این شائبه را برای داوطلبین ایجاد میکند که یکی از اهداف عدم اعلام تعداد نفرات پذیرش شده ایجاد اشتیاق در داوطلبان برای ثبت نام و لاجرم پرداخت هزینه آزمون میباشد.

همه ی اینها در شرایطی است که وجود رابطه های استخدامی و حواشی مرتبط با آن را مزید بر همه ی این عومل میدانیم. لیکن مقاله فرض کرده است حتی با رفع مشکل حاکم بودن روابط بر ضوابط، باز هم این مشکلات ضعف های اساسی سیستم استخدام دولتی در ایران است که میبایست رفع شود. یادمان نرود جوانانیکه امروز در سن کار هستند، در دوران پرالتهاب جنگ رشد کرده اند، در مدارس شلوغ و بعضا چند شیفته ی سالهای دهه هفتاد درس خوانده اند و غول کنکور دهه هشتاد را پشت سرگذاشته اند و الان به امید گذر از سالیان رنج،به آینده ای چشم دوخته اند که معلوم نیست کی قرار است پنجره های خوشبختی را به روی آنان نیز بگشاید.

پرینت بگیرید


نام:  
نام خانوادگی :  
پست الکترونیکی:  
آدرس وب  
نظر شما :  

پربیننده ترین ها