نیازمندی ها
دعوت به همکاری 
پایگاه خبری زندگی سالم از خبرنگاران تخصصی کشوری دعوت به همکاری می نماید. علاقه مندان می توانند با ایمیل info@zendegisalem.ir مکاتبه فرمایند.

 

تاریخ انتشار: 16 شهريور 1393  -   1:10:42 بعدازظهر(PM)
پرینت بگیرید

زندگی سالم: مصرف گرایی در آدم های امروزی به یک اعتیاد تبدیل شده است. جوان امروزی با داشتن امکانات و وسایلی که دارد بازهم دلش می خواهد بیشتر و بیشتر داشته باشد. اصلا خودش نمی داند که به دنبال چه می گردد. گاهی دیده شده است که تعدادی از جوانان با داشتن وسایل متفاوت و گوناگون باز هم می خواهند چیزی داشته باشند که از مد و دوستان عقب نمانند و این تنها منوط به لباس، کیف و کفش نمی شود؛ بلکه ممکن است جوان امروزی حتی در اتلاف وقتش نیز صرفه جویی نکند و وقتش را به بطالت بگذراند که این خود می شود یک نوع مصرف گرایی.

خبرنگار سایت زندگی سالم گزارش داد: مصرف گرایی مانند یک اپیدمی شده است که در بین بسیاری از جوانان وجود دارد و مانند یک اعتیاد به جان آنها افتاده است. بسیاری دیده شده است که حتی کودکان نیز مصرف گرا شده اند و این ناشی از طرز تفکر خانواده ها برای تهیه لوازم و وسایل برای کودکان است. گاهی برای یک کودک دو ساله آنقدر لباس می خرند که برایش کوچک می شود و دیگر نمی تواند بپوشد و باید آن را دور بریزد و این ناشی از اسراف و مصرف گرایی است.

مصرف گرایی در استفاده از آب، برق، گاز و تلفن و گاهی مصرف گرایی در خرید لوازمی که هیچگاه جزء ضروریات زندگی نیست، مشاهده می شود.

رقابت در طبقات اجتماعی
به گزارش زندگی سالم، گاهی اعضای طبقه متوسط سعی می‌کنند خود را از طبقات بالا عقب‌ تر نبینند. آنها با درآمد کمتر به رقابت با طبقه بالا می پردازند. بازاریان برای این که آنها از این اجناس استفاده کنند، اجناس ظاهراً لوکس و ارزان قیمت را عرضه می کنند. پس از خرید چنین کالاهایی است که از لحاظ روانی یک رضایت مندی کاذب به آنها دست می دهد.

اعضای این طبقه اجتماعی به لحاظ کمی، بیشترین مصرف را در جامعه دارند. همچنین بازار به خرید آنها وابسته است؛ زیرا تعداد افراد این طبقه در جوامع بیش از اعضای طبقات دیگر است و لذا حجم خرید بالایی دارند.

اعضای طبقه پایین جامعه با درآمد کم در واکنش به مصرف‌گرایی دیگر طبقات و فراوانی کالا و خدمات در بازار در تلاش اند که به هر وسیله سهمی از کالا و خدمات در بازار را بخود اختصاص دهند. ترس از کمبودها و عدم امنیت اقتصادی برای خانواده او را به خریدی بی رویه و انبارگونه وادارمی کند. چنین است که اعضای طبقه پایین به مصرف گرایی انبوه عادت می‌کنند.

این عادت برای او درونی شده و بخشی از فرهنگ او را تشکیل می‌دهد. بنابراین به نتیجه خواهیم رسید که نظام های سرمایه داری با ابزار رسانه، نیازها و ضائقه های افراد را به نفع منافع خویش تغییر می دهند و با برآورده شدن یک نیاز، بستر نیاز دیگر را برایش بازسازی می کنند.

مصرف گرایی یک نوع اعتیاد است
یک کارشناس مسائل اجتماعی درباره مصرف گرایی در میان مردم می گوید: برخی از انسان ها به دلایل گوناگون مصرف گرا می شوند و گاهی به این دلیل است که به یک اعتیاد تبدیل شده است.

دکتر رضا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم ادامه می دهد: مردم امروزی به دلیل این که از دیگران در برخی از امکانات عقب نمانند مصرف گرا می شوند .گاهی شده است که زنان در خانه وسیله ای را دارند و از آن هیچ استفاده ای نمی کنند و به دلیل این که همسایه یا فامیل این وسایل را دارند او هم باید داشته باشد که این خود به یک آسیب در جامعه تبدیل شده است.

اسماعیلی با بیان این که این موضوع به بدنه جامعه ضربه می زند؛ تصریح می کند: جامعه ای که به سمت مصرف گرایی گرایش پیدا می کند دیگر محتوا و کیفیت برایش معنایی ندارد و تنها به این می اندیشد که مانند دیگرانی باشد که در مصرف گرایی غرق شده اند و این جاست که اقتصاد ضربه می خورد و افراد مصرف گرا در جامعه بدون این که خود بخواهند جامعه را به نابودی و قهقهرا می کشانند.

این آسیب شناس مسائل اجتماعی با اشاره به این که مردم امروز در پایتخت و اکثر شهرهای ایران، صرفا مصرف گرا هستند، خاطرنشان می کند: این شاید سیاستی برای کشورهای غربی باشد که کشورهای دیگر را تحت سلطه خود درآورند.

وی بیان می کند: معمولاً جامعه شناسان افراد را در جامعه بر پايه سه معيار ثروت، قدرت و وجهه (پرستيژ) به سه طبقه بالا، متوسط و پايين تقسيم مي كنند. اين سه معيار، الگوهاي متفاوتي از مصرف گرايي را براي سه طبقه به بار مي آورند. هر سه طبقه، مصرف گرايي بي رويه دارند؛ اما به شكل هاي متفاوت.

اسماعیلی با بیان این که افراد طبقه بالا با داشتن ثروت، از طريق مصرف كالاهاي لوكس به دنبال پرستيژ بالا هستند؛ ابراز می دارد: اينها خدماتي را كه فكر مي‌كنند قدرت و وجهه اجتماعي برايشان به ارمغان مي‌آورند را هم به مقدار زيادي مصرف مي‌كنند. طبقات اجتماعي بالا با پرستيژ و قدرت بالا، سعي مي‌كنند با مصرف‌گرايي مفرط خود را هم طراز ثروتمندان نشان دهند. مصرف گرايي مفرط در واقع يك وسيله خود نشان دادن مي شود و اعضاي يك طبقه در مصرف گرايي مفرط با يكديگر رقابت شديد دارند. اين رقابت از نوع رقابت هاي كاذب است.

وی بیان می کند: اعضاي طبقه متوسط هميشه سعي مي‌كنند خود را از طبقات بالا عقب‌ تر نبينند. اينها با درآمد كمتر به رقابت با طبقه بالا مي پردازند. اعضاي طبقه پايين با درآمد كم، با توجه به مصرف‌گرايي ديگر طبقات و با توجه به وفور كالا و خدمات در بازار، در تلاش است كه بهر وسيله، سهمي از كالا و خدمات در بازار، در تلاش است كه بهروسيله، سهمي از كالا و خدمات را بخود اختصاص دهد. ترس از كمبودها و عدم امنيت اقتصادي براي خانواده او را به خريدي بي رويه و انبارگونه وا مي دارد. خريد اعضاي اين طبقه عمدتاً خريد كالاهاي ضروري، مربوط به بقاء بيولوژيك است. بازار، مازاد بر مصرف طبقة ‌عمدتاً خريد كالاهاي ضروري، مربوط به بقاء بيولوژيك است. بازار مازاد بر مصرف طبقه متوسط را به اين طبقه انتقال مي دهد.

به گزارش زندگی سالم، در واقع الگوي مصرف گرايي طبقات پايين، يك نوع سودسازي سرمايه دار از سرمايه بالقوه تلف شده است؛ زيرا اگر طبقه پايين نبود، سرمايه دار مجبور به از دست دادن مازاد كالاهاي مصرفي طبقات متوسط بود.

چنين است كه اعضاي طبقه پايين به مصرف گرايي انبوه عادت مي‌كنند. اين عادت براي او دروني می شود و بخشي از فرهنگ او را تشكيل مي‌دهد.

پرینت بگیرید


نام:  
نام خانوادگی :  
پست الکترونیکی:  
آدرس وب  
نظر شما :